U bent hier:
Foto 8.358 keer bekeken (meting gestart op: 02-09-16)

N.S. Stations

Centraal Station Rotterdam in 1964. Voor de Tweede Wereldoorlog had Rotterdam niet een centraal station, maar vier stations die in en rond het centrum gelegen waren en waarvandaan reizigers in verschillende richtingen reisden. Dit waren de stations Delftse Poort (richting Schiedam, Den Haag HS en Amsterdam CS), Beurs (richting Dordrecht), Maas (richting Gouda en Utrecht) en Hofplein (richtingen Den Haag HS/Scheveningen).Treinen uit de richting Utrecht eindigden van 1858 tot 1953 op station Maas. In 1953 werd een nieuw tracé in gebruik genomen waarbij de trein vanuit Utrecht werd verlegd over de Ceintuurbaan, met Rotterdam Noord als stopplaats. In dat jaar werd Station Maas afgebroken en op Rotterdam Noord een nieuwe stationsgebouw geopend.

In 1957 werd Station Rotterdam Centraal geopend, dat als uiteinde van de nieuwe verkeersader, zorgde voor een verbinding vanuit het centrum van Rotterdam in alle richtingen, inclusief Utrecht en Gouda. Niet alle spoorlijnen werden volledig op het Centraal Station aangesloten: de treinen over de Hofpleinlijn reden nog twee maal per uur naar station Rotterdam Hofplein (en een maal per uur vanaf Station Rotterdam Kleiweg over de Ceintuurbaan naar Rotterdam CS). Sedert 17 augustus 2010 wordt het vervoer via het Hofpleinlijntracé naar Den Haag met metro's van de RandstadRail volledig via het Centraal Station afgewikkeld en werd het nabije station Hofplein gesloten.

Rotterdam - Het Centraal Station in 1966. (Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Centraal Station Rotterdam in 1964 vanuit de lucht gefotografeerd. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Het Centraal Station van Rotterdam in 1967. Het Station Rotterdam Centraal was een stationsgebouw dat tussen 1957 en 2007 diende als het Centraal Station van Rotterdam. Het gebouw was ontworpen door de architect Van Ravesteyn. Het was onderdeel van de wederopbouw van Rotterdam. Het gebouw werd in 1957 geopend. In 2007 werd het gesloten en het jaar erop gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw die in 2012 geopend werd. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: De hal van het oude CS in 1979. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: Het nieuwe Centraal Station in 2014. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Het nieuwe Centraal Station in Rotterdam in 2014 vanuit de lucht gezien. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)



Rotterdam: Station Blaak (1934) | Het stationsgebouw werd in 1940 verwoest bij het bombardement op Rotterdam, het viaduct met de overkapping bleef wel behouden. De Beurs verhuisde in 1941 naar de Coolsingel, daarom kreeg het station in 1945 de naam Rotterdam Blaak. In 1952 werd besloten een nieuw ontvangstgebouw te plaatsen. Dit station van architect Sybold van Ravesteyn werd geopend in 1953 maar deed niet lang dienst, in 1972 werd het gesloopt voor de aanleg van de metrolijn. De overkapping bleef wel bestaan en werd uiteindelijk in 1993 gesloopt. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Station Blaak in Rotterdam met links het Witte Huis in 1952. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Station Blaak in Rotterdam. Op de achtergrond links het World Trade Centre en in het midden de Sint-Laurenskerk in 1988. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)




Rotterdam: Station Schieboek in 1962. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: Station Delftse Poort in 1877. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: Station Delftse Poort in 1949. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: Station Blaak in 1960. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Station Rotterdam Hofplein in 1940. Station Hofplein was het Rotterdamse eindpunt van de Hofpleinlijn, de voormalige ZHESM lijn tussen Rotterdam en Scheveningen. Het station was tot juni 2006 in gebruik bij de NS en vervolgens bij de RET als eindpunt van RandstadRail, tot de sluiting van het station in augustus 2010. Het eerste stationsgebouw op deze plaats werd geopend op 1 oktober 1908. Het bijzondere halfronde gebouw, ontworpen door Jacobus Pieter Stok werd gebouwd aan het drukke vooroorlogse Hofplein, dat even ten oosten lag van het huidige Hofplein. Het stationsgebouw werd gescheiden van het emplacement en de perrons door het luchtspoor Rotterdam-Dordrecht. Onderlangs was een passage. Het stationsgebouw kwam op de plaats van enkele woningen en koffiehuizen, waaronder dat van het later bekend geworden café Loos. Loos heeft deze gedwongen situatie in zijn voordeel omgezet door zich tijdelijk onder het emplacement en later, prominent, in het stationsgebouw te vestigen. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)



Rotterdam: Station Hofplein in 1960. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)



Rotterdam - Station Hofplein in 1981. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Het Maasstation in Rotterdam in 1947. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Rotterdam: het Maasstation omstreeks 1953.... Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)



Station Bergweg in Rotterdam in de jaren '70. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)


Station Rotterdam Beurs in de jaren 30. Bekijk nog veel meer van Oud Rotterdam)
















Geplaatst doorPracht plaatjes van vroeger